تاثیرات روانشناسی کادو دادن به دختر ها
روانشناسی انتخاب کادو تولد برای دختر
با الهام از دیوانگی تعطیلات، بمب چرایی و چرایی از هدیه دادن. کادو تولد برای دختر با خواندن قطعه وی - تأیید دیدگاه اقتصاد رفتاری که بحث اقتصادی منطقی مبنی بر اینکه هدیه دادن یک معضل عمدتا غیر منطقی است را به چالش می کشد - بلافاصله داستانی را برای من به ذهن متبادر کرد (و گمان می کنم برای بسیاری دیگر) روح هدایا و سخاوت: "هدیه جادوها" از او. هنری.
فقط چند صفحه طول دارد ، داستان ممکن است معروف ترین O. Henry باشد ، عنوان آن تقریباً یک عنوان خاص برای نوع خاصی از حال حاضر است. این را بگویید و این احتمال وجود دارد که مردم بلافاصله متوجه شوند که منظور شما از چه نوع هدیه ای است. هدیه ای که تجسم واقعی کیفیت نسبت به کمیت است ، ارزش اندیشه نسبت به هر مقدار هزینه کادو تولد برای دختر هدیه ای که تنها ذکر یک لیست Wish Holiday را شرم آور می کند. همانطور که او هنری می نویسد ، "هشت دلار در هفته یا یک میلیون در سال - تفاوت چیست؟ یک ریاضیدان یا یک شوخ طبعی به شما پاسخ اشتباه می دهد .... دو کودک احمق در یک آپارتمان که با بی خردی بزرگترین گنجینه های خانه خود را برای یکدیگر فدا کردند. اما در یک کلام آخر به خردمندان این روزها بگذارید گفته شود که از بین همه کسانی که هدیه می دهند این دو عاقل ترین بودند. "
تبلیغات
کارهای اخیر حاکی از آن است که حق O. Henry بیش از آنچه می دانسته حق داشته است. هدایایی که دلا و جیم به یکدیگر هدیه داده اند ممکن است در واقع حتی از منطقی ترین عقاید - حداقل به معنای تکاملی - نظریات باشد ، علیرغم این واقعیت که برای یک اقتصاد اقتصادی ، ارزش آنها از هیچ چیز بدتر نبوده است ، همانطور که انتظار می رود مبادله اقتصادی کادو تولد برای دختر بدی باشد: انسانها ممکن است بیش از حد سخاوتمند باشند ، و این تمایل در واقع می تواند یک مزیت بزرگ برای بقا به وجود آورد.
گروهی از روانشناسان از دانشگاه UC-Santa Barbara تصمیم گرفتند تا معمای طولانی مدت را آزمایش کنند که حتی در بازیهای ناشناس و یک شات - به عبارت دیگر ، در شرایطی که می دانید (1) دیگر هرگز با شریک زندگی برای مشاهده انواع کادو تولد برای دختر اینجا کلیک کنید. خود روبرو نخواهید شد و () 2) هیچ کس تصوری از تصمیمی که شما گرفته اید ندارد. افراد بیشتر از اینکه بخواهند هزینه های خود را بپردازند برای تخصیص منافع به دیگران ، تصور نمی کنند. یک رفتار غیر منطقی با استانداردهای اقتصادی سنتی اگر همیشه وجود داشته باشد. در مدل خود ، تیم موفق شد یک عدم تقارن را که قبلاً نادیده گرفته شده بود جدا کند: در یک دنیای نامشخص ، تشخیص نادرست یک موقعیت به عنوان یک ضربه ، در حالی که در واقع تکرار می شود ، بسیار پرهزینه تر از اشتباه در مورد واقعی است برخورد تصادفی برای یک تکرار. به بیان متفاوت ، بهتر است کادو تولد برای دختر همیشه تصور کنیم که چنین خواهیم کرددر واقع با شرکای مشابه بارها و بارها روبرو می شوید. اشتباه در جهت مخالف بسیار پرهزینه است که حتی در صورت عدم وجود سازوکارهای معتبر یا دیگر ، منطقی است که رفتار سخاوتمندانه ای نسبت به هرکسی که روبرو می شویم داشته باشیم. همانطور که نویسندگان مطالعه نتیجه گیری می کنند ، "سخاوت تکامل می یابد زیرا ، در سطح نهایی ، این یک استراتژی با بازدهی بالا است - حتی در صورت عدم وجود هرگونه پتانسیل آشکار برای سود. سخاوت انسانی ، به دور از آنکه یک روکش نازک از تهویه فرهنگی در بالای هسته ماکیاولی باشد ، ممکن است از ویژگیهای اساسی طبیعت بشر باشد. "
بنابراین ، منطقی است که ما تا آنجا که می توانیم سخاوتمند باشیم. در واقع ، حتی ممکن است ما بیشتر از آنکه هدیه بگیریم ، دوست داشته باشیم که هدیه بدهیم - جیم از دیدن خوشحالی دلا در زمان حال او بیشتر از لذت بردن از هدیه خودش بود ، و عکس این برای دلا صادق است. در یک مطالعه ، به افراد این حق انتخاب داده شد که سود مادی قابل قبولی کادو تولد برای دختر برای خود - حداکثر 128 دلار - یا کمک مالی به طیف وسیعی از موسسات خیریه دریافت کنند. هر کمک مالی خیریه وقف پولی خود را کاهش می دهد ، در حالی که هر انتخابی که به سود پولی آنها متمرکز باشد ، درآمد آنها را حفظ می کند.
نه تنها محققان دریافتند که همه شرکت کنندگان به طور مداوم تصمیم می گیرند که کمک های مالی پرهزینه ای انجام دهند ، به طور ناشناس متوسط 40٪ از موقوفات خود (حدود 51 دلار) را برای امور خیریه صرف می کنند ، اما آنها همچنین تفاوت های شگفت انگیز در فعالیت های عصبی را برای تصمیماتی که شامل اهدای پول است ، کشف کردند. در مقابل دریافت پول. به طور خاص ، در حالی که پاداش های پولی سیستم پاداش مزولیمیبیک را فعال می کند ، از جمله جسم مخطط پشتی و شکمی و ناحیه شکمی شکمی - همانطور که از چیزی انتظار می رود که به ما پاداش مثبت دهد - هنگامی که مردم پول خود را به یک موسسه خیریه اهدا می کنند کادو تولد برای دختر ، همان شبکه حتی بیشتر نشان می دهدفعالیت - و فعالیت به منطقه زیرجنسی (دخیل در پیوست اجتماعی) گسترش یافت ، که در انتخاب پاداش خالص پولی غیر فعال مانده بود. گرچه ممکن است همیشه موافق نباشیم ، اما به نظر می رسد مغز ما نشان می دهد که لذت هدیه بودن ممکن است لذت گیرنده بودن آن را گرفت.
تبلیغات
اما "هدیه جادوها" - و نکته آریلی - فراتر از سخاوت ساده است ، به اندیشه ای که در پس خود هدیه نهفته است. مطمئناً عمل هدیه بخشی از هدیه است ، اما دادن بی فکر کافی نیست. ارزش واقعی هدیه - که در داستان ، در پایان فوری برای جیم و دلا منفی می شود - از محاسبه ای که به انتخاب آن انجام شده ناشی می شود: در واقع برای دریافت کننده چه معنایی دارد؟
آریلی این نوع هدیه را بعنوان هدیه ای انتخاب می کند که باعث جهش ذهنی شما از نظر شخص دیگری می شود. این یک جهش است که به سختی دشوار است — به نمایش گذاشتن همدلی ، چه رسد به اینکه کادو تولد برای دختر بی نقص باشدهمدلی تا مرز تلاقی کامل با ذهن یک شخص دیگر ، حتی در مساعدترین شرایط نیز یک کار سخت است - اما ممکن است ارزش یکسان را داشته باشد. زیرا ، حتی اگر نتوانستید آن را به همان دقتی که می خواستید بسازید ، تلاش صورت خواهد گرفت. دقت واقعی تا حدودی در کنار نکته است. آنچه مهم است این است که شما سعی کنید تغییر ذهنیت خود را به فکر شخص دیگری برسانید ، و تلاش کنید تا فکر کنید چه چیزی برای شخص دیگر مناسب است. این سخاوت است که سخاوتمندی زمان ، نه فقط هزینه های مادی را پیش فرض می گیرد: ممکن است شما کاملا درست فکر نکرده باشید ، اما حداقل وقت خود را برای تفکر صرف کرده اید.
درست است ، به نظر می رسد یک سرمایه گذاری در وقت ارزش زحمتی ندارد. کادو تولد برای دختر از این گذشته ، آیا ساده نیست که فقط س whatال کنید چه کسی می خواهد ، یا به اینترنت بروید تا آنچه را می خواهید بررسی کنید ، و آن را رها کنید؟ حال همه بهتر نخواهد بود؟ لازم نیست. سخاوتمندی زمان و فکر ممکن است در واقع با روشهای بیشتری از آنچه فکر می کنیم نتیجه بدهد. گیرنده هدیه نه تنها قابل قدردانی است ، بلکه ممکن است خود ما نیز از آن بهره مند شویم. سخاوت - که در این تعریف در واقع شامل سخاوت زمانی و سخاوت است که هم غیرمنتظره و هم خودجوش است (کاملاً در تضاد با لیست موجود) - یکی از سه پیش بینی کننده برتر ازدواج موفق است ، که علاوه بر تعجب آور مجرمان ، صمیمیت جنسی و تعهد. این می تواند به ما احساس بهتری نسبت به خود بدهد. این می تواند به ما کمک کنددر حقیقت شادتر باشید و دنیا را به عنوان یک مکان بهتر ببینید. به طور خلاصه ، این ممکن است یک سرمایه کادو تولد برای دختر گذاری اولیه باشد که ارزش انجام آن را دارد.
و در پایان روز ، ممکن است فراتر از هر "ایده آل" دیگری که از لیست آرزوهای آمازون خریداری شده است ، اما هیچ فکر واقعی در مورد فکر شما نیست. اگر جیم و دلا هر دو رسماً هدیه خود را درخواست می کردند ، ممکن است از نتیجه انگیزه های بیش از حد سخاوتمندانه خود جلوگیری کرده باشند ، اما اثر کاملاً از بین می رفت. واقعیت محض کلامی کردن کادو تولد برای دختر آرزو ، هدایای حاصل را به طور کلی از قلمرو مجوس خارج می کرد. به گفته آریلی ، "به جای اینکه از لیست آرزوهای آمازون خواهرت کتابی انتخاب کنی ، یا آنچه را که فکر می کنی باید بخواند به او بدهی ، به یک کتابفروشی برو و سعی کن مثل او فکر کنی. این یک سرمایه گذاری جدی اجتماعی است. "
بخشش - و بخشش متفکرانه ، سخاوتمندانه - ممکن است از دریافت در سطوح مختلف ، از عصبی ، شخصی و اجتماعی ، پاداش آور باشد. و آیا هدیه ای بخشنده تر ، حتی اگر سخاوتمندانه کمتر باشد ، پاداش بیشتری هم خواهد داشت؟ در حالی که این مسئله برای آزمایش مستقیم باقی مانده است ، من می خواهم شرط ببندم که جیم و Della در ناحیه شکمی شکم و جسم مخطط هنگام انتخاب هدیه های یکدیگر ، همه نوع دیوانه شدند. و آیا فقط نوع هدیه ای نیست که بیشتر دوست دارید خودتان آن را دریافت کنید؟
دانیل فارلی ، مدرس روانشناسی ، فرایندهای روانشناختی مربوط کادو تولد برای دختر به هدیه دادن و چگونگی بهره مندی آن از دیدگاه تکاملی را بررسی می کند.
آن موقع از سال است که مردم با احتمال شکار از طریق مغازه های خیابان بزرگ یا سایت های اینترنتی بی پایان و جستجوی همه آن هدایای مناسب برای عزیزان ، هیجان زده می شوند. خوب ، برخی هیجان زده می شوند ، دیگران در میان ما از آن متنفر هستند و هر زمان کریسمس از این چشم انداز وحشت دارند. بنابراین این سsال ایجاد می شود که چرا ما این کار را انجام می دهیم؟
برای درک این آئین سالانه ، ابتدا شناختن بیشتر در مورد ما به عنوان یک گونه مهم است. کادو تولد برای دختر انسان ها یک گونه کاملاً اجتماعی هستند و موفقیت ما در زندگی و کار با یکدیگر با میلیونها سال تکامل شکل گرفته است. در نتیجه ، انسانها با همکاری با یکدیگر بسیار بیشتر از مراقبت از خودشان سود می برند.
این چیزی است که چارلز داروین برای توضیح آن تلاش می کند ، زیرا تئوری انتخاب طبیعی وی نشان می دهد که ما فقط باید به بقای خود علاقه مند باشیم (به همین دلیل مردم معتقدند گفته هایی مانند "بقای بهترین").
بنابراین این واقعیت که ما یک گونه کاملاً اجتماعی و همکاری هستیم با اهدای هدایای کریسمس چه ارتباطی دارد؟ خوب ، همه اینها مربوط به چگونگی تعامل خوب یکدیگر است. در دهه 1970 دانشمندی به نام رابرت تریورز با نظریه نوع دوستی متقابل روبرو شد ، که می تواند توضیح دهد که چگونه افراد می توانند در کمک به یکدیگر موفقیت بیشتری داشته باشند نه فقط به خودشان.
Trivers اظهار می دارد که ما اغلب هزینه کمک به فرد دیگری را متحمل می شویم ، زیرا می دانیم که آن فرد در موعد دیگری که واقعاً به آن احتیاج داشته باشیم لطف ما را برمی گرداند. در نتیجه ، هر دو فرد در طولانی مدت موفق تر خواهند شد.
به عنوان مثال ، شخص A متنی را از شخص B دریافت می کند که می گوید ماشین آنها خراب شده است و آنها نمی توانند برای یک امتحان مهم وارد دانشگاه شوند. شخص A برای انتخاب شخص B و بردن وی به دانشگاه ، یک انحراف کوتاه انجام می دهد که تنها هزینه کمی است ، و این یک مزیت بزرگ برای آنها است. حالا شش ماه سریع جلو بروید و حالا ماشین شخص A صبح مصاحبه شغلی خراب شده است. حالا او به شخص B پیامک می دهد ، او را برمی دارد و به مصاحبه می برد. در حال حاضر ، هر کادو تولد برای دختر دو شخص A و شخص B در دراز مدت بسیار بهتر هستند که در این توافق متقابل بوده اند (یعنی هر دو فقط هزینه های جزئی را متحمل شده اند اما با سپاس از آنها مزایای زیادی دریافت کرده اند) تا اینکه هر دو مفید نبودند.
این اصل نوع دوستی متقابل است ("شما پشت من را می خارانید و من شما را خراش می دهم") که بسیاری از روابط مثبت ما با دوستان و دیگران را توضیح می دهد.
آلبوم گرایی نیز چیزی است که ما به عنوان بخشی از این روابط به طور مداوم با آن درگیر می شویم کادو تولد برای دختر و یک قسمت کوچک از آن اهدا و دریافت هدیه در موارد خاص مانند کریسمس است - این رابطه متقابل بین افراد را تقویت می کند که امیدوارم برای سال آینده ادامه یابد ، و فراتر.
اما فقط دوستان نیستند که به آنها هدیه می دهیم ، در واقع اصلی ترین دریافت کنندگان هدیه ما اعضای خانواده ما هستند. بازهم ، ریشه انگیزه ما برای خوش برخوردی با اعضای خانواده را باید در تاریخ تکاملی خود جستجو کرد. کادو تولد مانند همه گونه های دیگر روی کره زمین ، انسانها به ویژه برای اعضای خانواده بسیار مفید هستند زیرا ما تعدادی ژن را با آنها به اشتراک می گذاریم. این بدان معنی است که اگر ما به آنها کمک کنیم در این صورت احتمال زنده ماندن آنها بیشتر است و در نهایت این ژن هایی را که با آنها به اشتراک می گذاریم منتقل می کنند. به عبارت دیگر ، ما با کمک به خویشاوندان به دنبال علایق ژنتیکی خود هستیم و این اساس آنچه ویلیام همیلتون کادو تولد برای دختر انتخاب خویشاوندی نامید ، است.
بر این اساس ، همیلتون قانونی را ارائه داد که نشان می دهد هرچه با یک عضو دیگر از خویشاوندان نزدیکتر باشیم ، احتمال کمک به آنها بیشتر است ، زیرا ما ژن های بیشتری را با خویشاوندان نزدیک (به عنوان مثال خواهر و برادر) نسبت به دیگران داریم اقوام دور (مثلاً پسر عموها). همین اصل را می توان برای هدیه دادن در کریسمس نیز اعمال کرد ، و می بینید که بیشتر اوقات بزرگترین و بهترین هدایایی که دریافت می کنید مربوط به اقوام و همچنین نزدیکان شما است. بنابراین ، به دوران بسیار جوانی خود کادو تولد برای دختر فکر کنید و شاید به یاد بیاورید که بزرگترین و گرانترین هدیه ها از والدین و پدربزرگ و مادربزرگ شما به جای پسر عموی دوم شما ژانت بوده است.
خوب ، من واقعاً موافقم ، انگیزه واقعی هدیه دادن ، مثبت بودن آن در ما و دیگران است و به خاطر سپردن آن بسیار مهم است. با این حال ، مهم است که درک کنیم دقیقاً این احساسات روانشناختی است که ما هنگام تقسیم هدایا با عزیزانمان داریم که حاصل میلیون ها سال تکامل ماست. به عبارت دیگر ، ما هدیه می دهیم زیرا باعث می شود احساس خوبی داشته باشیم ، اما همچنین از نظر تکاملی نیز موفق تر می شویم.
تمام نظرات بیان شده در این وبلاگ مربوط به دانشگاهیان است و نمایانگر نظرات ، سیاست ها یا نظرات دانشگاه Worcester یا هر یک از شرکای آن نیست.
دانیل فارلی مدرس ارشد روانشناسی BSC (هونز) در دانشگاه کادو تولد برای دختر Worcester است که تکامل و رفتار انسانی را به عنوان گزینه ماژول برای دانشجویان سال دوم ارائه می دهد.