کسب و کار اینترنتی چیست؟
فعالان بازار در تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیکی می تواند بین تعداد بسیار زیادی از فعالان بازار انجام شود. این می تواند بین تجارت و مصرف کننده ، افراد خصوصی ، ادارات دولتی یا هر سازمان دیگری مانند NGO ها باشد. این فعالان مختلف بازار را می توان به سه گروه اصلی تقسیم کرد: 1) تجارت (ب) 2) مصرف کننده (ج) 3) اداره (الف) همه آنها می توانند خریدار یا ارائه دهنده خدمات در بازار باشند. نه ترکیب ممکن برای روابط تجاری الکترونیکی وجود دارد. B2C و B2B به تجارت الکترونیکی تعلق دارند ، در حالی که A2B و A2A به بخش دولت الکترونیکی تعلق دارند که بخشی از تجارت الکترونیکی نیز می باشد.
تاریخ
یکی از ارکان بنیانگذار تجارت الکترونیکی توسعه مبادله الکترونیکی داده مبادله الکترونیکی داده (EDI) بود. این سیستم با انتقال دیجیتالی داده ها از یک رایانه به رایانه دیگر ، بدون هیچ گونه مداخله انسانی ، جایگزین نامه های سنتی و نمابر اسناد شد. مایکل آلدریچ به عنوان توسعه دهنده سلف خرید آنلاین در نظر گرفته می شود. کسب و کار اینترنتی در سال 1979 ، این کارآفرین به یک تلویزیون متصل به رایانه پردازش معاملات با یک خط تلفن شد و آن را "خرید از راه دور" یعنی خرید از راه دور نامید. از اواسط دهه نود ، پیشرفت های عمده ای در استفاده تجاری از اینترنت انجام شد. آمازون ، که در سال 1995 راه اندازی شد ، به عنوان یک کتابفروشی آنلاین شروع به کار کرد و تبدیل به بزرگترین خرده فروش آنلاین در سراسر جهان شد ، فروش مواد غذایی ، اسباب بازی ، وسایل الکترونیکی ، پوشاک و سایر محصولات. از دیگر داستان های موفق بازارهای آنلاین می توان به eBay یا Etsy اشاره کرد. در سال 1994 ، IBM ، با آژانس خود Ogilvy & Mather ، شروع به استفاده از بنیان خود در راه حل های فناوری اطلاعات و تخصص کرد تا خود را به عنوان رهبر انجام تجارت در اینترنت از طریق اصطلاح "تجارت الکترونیکی" بازاریابی کند. [4] سپس مدیر عامل شرکت لوئیس پنجم گرستنر ، جونیور آماده بود تا یک میلیارد دلار برای بازاریابی این مارک جدید سرمایه گذاری کند. [5]
پس از انجام تحقیقات بازار در سراسر جهان در اکتبر 1997 ، IBM با انتشار یک مقاله هشت صفحه ای در وال استریت ژورنال که مفهوم "تجارت الکترونیکی" را معرفی می کند و تخصص IBM را در زمینه جدید تبلیغ می کند. [4] IBM تصمیم گرفت که اصطلاح "تجارت الکترونیکی" را به این معنا نگذارد که دیگر شرکت ها از این اصطلاح استفاده کنند و صنعت جدیدی ایجاد کنند. [5] با این حال ، این موفقیت بیش از حد موفقیت آمیز بود و IBM برای تمایز دادن خود ، یک کمپین 300 میلیون دلاری در مورد قابلیت های "زیرساخت تجارت الکترونیکی" خود راه اندازی کرد. [5] از آن زمان ، اصطلاحات "تجارت الکترونیک" و "تجارت الکترونیکی" به راحتی قابل تعویض بوده و به بخشی از زبان بومی رایج تبدیل شده اند. [6] طبق ایالات متحده وزارت بازرگانی ، تخمین فروش خرده فروشی تجارت الکترونیکی در Q1 2020 تقریباً 12٪ از کل ایالات متحده را نشان می دهد. خرده فروشی ، در مقابل 4٪ برای Q1 2010. [7]
مدل تجاری
مقاله اصلی: مدل تجاری
تحول به سمت تجارت الکترونیکی پیچیده است و برای موفقیت آن ، نیاز به توازن بین استراتژی ، یک مدل تجاری سازگار (واسطه الکترونیکی ، بازارها) ، فرایندهای صحیح (فروش ، بازاریابی) و فناوری (مدیریت زنجیره تأمین) وجود دارد. ، مدیریت ارتباط با مشتری). . هنگامی که سازمان ها آنلاین می شوند ، آنها باید تصمیم بگیرند که کدام یک از مدل های تجارت الکترونیکی بهترین اهداف را دارند. [8] مدل کسب و کار به عنوان سازماندهی جریانات محصول ، خدمات و اطلاعات و منبع درآمد و منافع برای تأمین کنندگان و مشتریان تعریف می شود. مفهوم مدل تجارت الکترونیکی یکسان است اما در حضور آنلاین استفاده می شود.
مدل درآمد
مقاله اصلی: مدل درآمد
یک م componentلفه اصلی در مدل کسب و کار ، مدل درآمد یا مدل سود است که چارچوبی برای تولید درآمد است. این منبع مشخص می کند که کدام منبع درآمد را باید دنبال کرد ، چه ارزشی را باید ارائه داد ، چگونه قیمت آن را قیمت گذاری می کند و چه کسی ارزش آن را پرداخت می کند. این یک م keyلفه اصلی در مدل تجاری یک شرکت است. در درجه اول مشخص می شود که چه کالایی یا خدماتی برای ایجاد درآمد و راه های فروش محصول یا خدمات ایجاد خواهد شد.
بدون داشتن یک مدل درآمد کاملاً مشخص ، یعنی یک برنامه مشخص از نحوه درآمدزایی ، مشاغل جدید به دلیل هزینه هایی که قادر به حفظ آن نخواهند بود ، به سختی مبارزه می کنند. با داشتن یک مدل درآمد ، یک تجارت می تواند بر روی مخاطب هدف متمرکز شود ، برنامه های توسعه برای یک محصول یا خدمات را تأمین کند ، برنامه های بازاریابی ایجاد کند ، یک خط اعتباری را شروع کند و سرمایه خود را جمع کند.
تجارت الکترونیک
مقاله اصلی: تجارت الکترونیکی
تجارت الکترونیکی (مخفف "تجارت الکترونیکی") تجارت محصولات یا خدمات با استفاده از شبکه های رایانه ای مانند اینترنت است. تجارت الکترونیکی از فناوری هایی مانند تجارت موبایل ، انتقال وجوه الکترونیکی ، تأمین در مدیریت زنجیره ای ، بازاریابی اینترنتی ، پردازش معاملات آنلاین ، مبادله الکترونیکی داده ها (EDI) ، سیستم های مدیریت موجودی و جمع آوری خودکار اطلاعات استفاده می کند. تجارت الکترونیکی مدرن معمولاً از شبکه جهانی وب حداقل برای بخشی از چرخه عمر معامله استفاده می کند ، اگرچه ممکن است از سایر فناوری ها مانند ایمیل نیز استفاده کند.
چِلْکِتاب؛ کارگاه ۵ ماهه مهارت یادگیری
هدف بوکزیستو آشنایی شما با کتاب خوانی است