بهترین بازی ترسناک ۲۰۱۹ برای همیشه ناپدید میشود
سال ۲۰۱۹ پر از بازی مستقل بود؛ بازیهایی که هر کدام بحثها و صحبتهای زیادی راه انداختند. با این حال، بدون شک تلخترین بحثها حول یک بازی صورت گرفت؛ یک بازی ترسناک که در پی فشارهای چینیها، نابود شد. بازی Devotion اوایل ۲۰۱۹ عرضه و در یک هفته، از روی استیم حذف شد. طبق گفتهی سازندگان این بازی، بازی Devotion قرار نیست به استیم بازگردد.
ممکن است که قضایای حول استودیوی بازیسازی Red Candle Games و ساختهی جدید آنها یعنی Devotion را نشنیده یا از خاطر برده باشید. در نتیجه بگذارید قبل از هر چیز، محض یادآوری، از اتفاقاتی که برای Red Candle Games رخ داد صحبت کنیم.
فوریهی ۲۰۱۹ بود که شرکت تایوانی Red Candle Games از سوی چینیها مورد حمله قرار گرفت. جمعیت زیادی از این کشور به استیم و صفحهی اصلی بازی Devotion آمدند و با نقدهای منفی و حسابهای کاربری متعدد، به بازی حمله کردند. گفته شده بود که در بازی Devotion تصویری وجود دارد که رییس جمهور چین یعنی «ژی جینگپینگ» را با «وینی پوه»، کاراکتر معروف دیزنی، مقایسه میکند. این شوخی بسیار معروف، از خطوط قرمز حکومت چین است. استودیوی بازیسازی Red Candle Games با یک آپدیت بسیار سریع، عکس را از Devotion حذف و طی یک بیانیه از چینیها به صورت جدی معذرتخواهی کرد؛ بیانیهای که در آن بارها به غیرعمدی بودن این اتفاق اشاره شده بود.
با این حال، طولی نکشید که دولت چین رسما به این موضوع ورود کرد. در ابتدا شرکت Red Candle Games مجبور شد تا نسخهی چینی بازی Devotion را از روی استیم حذف کند. سپس تهیهکنندهها و توزیع کنندهی چینی بازی، یعنی شرکتهای Indievent و Winking Skywalker رسما هرگونه ارتباط خود با سازندگان Devotion را لغو کردند. نهایتا فشارها آنقدر زیاد شد که بازی Devotion بهطور کلی از روی استیم حذف شد. آن هم کمتر از یک هفته بعد از عرضهی بازی.
ماهها طول کشید تا دوباره از سازندگان Devotion چیزی بشنویم. استودیوی Red Candle Games در جولای ۲۰۱۹ بیانیهای منتشر کرد تا باز هم معذرتخواهی کند. بیانیهی منتشر شده طوری نگارش شده بود تا هر نوع ذهنیتی دربارهی احتمال بازگشت بازی Devotion به فروشگاههای بازی، از بین برود. موضوعی که به تازگی از آن مطمئن شدهایم.
بازی Devotion در سبک ماجرایی اول شخص ساخته شده و قصهای در یک خانهی تایوانی را تعریف میکند. بازیکنندهها در نقش یک فیلمنامه نویس بازی را دنبال میکنند. «فنگ یو» به همراه همسر و دخترش در دههی هشتاد میلادی در خانهاش در تایوان مشغول زندگی است و حال و روز خوبی هم ندارد. در مصاحبهای با گیماسپات، استودیوی Red Candle Games گفته است که برای ساخت Devotion به بازیهایی مثل PT و Layers of Fear و What Remains of Edith Finch نگاه کرده و از آنها الهام گرفتهاند. طراحی هنری و طراحی صدای فیلم Hereditary هم طبق گفتهی سازندگان Devotion تاثیر بزرگی روی این بازی داشته است. آنها همچنین تحقیقات بزرگی دربارهی وضعیت تایوان ۱۹۸۰ انجام دادند. تمام اینها کنار هم آمدهاند تا سازندگان Devotion در این بازی قصهی نویسندهای را تعریف کنند که نمیتواند از خانوادهاش حمایت مالی کند و در این میان هم جامعهی آن زمان تایوان و بیماری دخترش هم به چالشهای بزرگتری در زندگیاش تبدیل میشوند؛ عواملی که نهایتا به فروپاشی روانی شخصیت اصلی بازی منجر میشود.
قبل از اینکه Red Candle Games سراغ ساخت این بازی برود، این شرکت بازی معروف دیگری هم به اسم Detention ساخته بود. این بازی هم در سبک ترسناک ساخته شده است و تایوان دههی شصت میلادی را به تصویر میکشد. بازی شگفتانگیز است و خوشبختانه هنوز میتوان آن را خرید. قصهگویی محیطی دو بازی، چه Devotion و چه Detention، شاید مهمترین بخش آنهاست. هر دو بازی کشوری را به تصویر میکشند که به ندرت در بازیها دیدهایم؛ آن هم در دورههای زمانی که معمولا کسی سراغشان نمیرود. استودیوی Red Candle Games به خوبی تایوان را در قالب بازیهای ترسناک، به تصویر میکشد. دهههای شصت و هشتاد میلادی، تغییرات بزرگی را در تایوان به همراه داشتند. سازندگان Detention و Devotion از وضعیت ناخوشایند آن زمان تایوان استفاده میکند تا ساختار کلی بازیهایشان را مشخص کنند.
استودیوی Red Candle Games در این باره به گیماسپات گفته است: «دههی هشتاد زمانی بود که ارزشهای قدیمی و جدید مقابل یکدیگر قرار گرفتند. تایوان در تمام دورانها مجموعهای از باورها و ادیان مختلف را در خود جای داده بود. ما با این ایده کارمان را شروع کردیم و به قصهی Devotion شکل دادیم. تصمیم گرفتیم تا قصه را در خانهی یک خانواده تعریف کنیم. نه تنها خانه مکانی است که مخاطب در تمام دنیا میتواند با آن ارتباط برقرار کند، بلکه میتوانستیم از مفهوم خانواده و ارزشهای آن هم در جامعه و باورهای مختلف، استفاده کنیم. امیدوار بودیم تا این ذهنیت را در بازیکننده بهوجود آوریم تا به ارزشهای فرهنگی که در خانهی خود میبینند، فکر کنند.»
قصهای که بازی از خانواده و ارزشهای آن تعریف میکند و پیغام کلی بازی دربارهی قدرت ایمان و باور داشتن، آنقدر تاثیرگذار است که تا ماهها در ذهن مخاطب باقی میماند. اساس این تاثیر هم به خاطر این است که بازیکننده میتوانند به خوبی با آنچه میبیند، ارتباط برقرار کند. البته در این میان هم Devotion به خوبی از فرهنگ تایوان برای مخاطب خود میگوید و ریشههای خود را فراموش نمیکند.
سازندگان Devotion در مصاحبهی خود میگویند: «بسیاری از اعضای استودیوی ما با بازیهای غربی و ژاپنی بزرگ شدهاند. این بازیها ما را شگفتزده کردهاند و هنوز هم آنها را ستایش میکنیم. با این حال، همیشه امید داشتیم تا روزی بتوانیم یک بازی را در مقابل دنیا بگذاریم که قصهی تایوان را تعریف میکند.»
آنها ادامه میدهند: «تا قبل از Detention بازیهای زیادی نبودند که به تاریخ تایوان بپردازند. از زمان عرضهی این بازی، دیدیم که دیگر بازیسازان تایوانی هم جرات پیدا کردهند تا سراغ قصهها و موضوعات و مشکلات مختلفی بروند. البته که ما مستقیما این تغییر را به Detention ربط نمیدهیم، ولی خوشحالیم که صنعت بازی تایوان متنوعتر شده است.»
در حال حاضر، استودیوی Red Candle Games بازی Devotion را پشت سر گذاشته و ساخت پروژهی دیگری را شروع کرده است. آنها میگویند: «پس از ساخت دو بازی ترسناک، تصمیم گرفتهایم تا چیز متفاوتی بسازیم. برای همین فعلا مشغول آزمون و خطا روی سبکهای مختلف هستیم. به عنوان یک استودیوی مستقل، میخواهیم راههای جدیدی کشف کنیم تا تجربههای جالب و درگیرکنندهای برای مخاطب بسازیم. البته که شاید ایدهی شگفتانگیزی در استودیو مطرح شود که به درد بازیهای ترسناک بخورد و دوباره یک بازی ترسناک بسازیم.»
استودیوی Red Candle Games نمیخواهد دربارهی بازی Devotion و بازگشت آن به استیم صحبت کند و نظری قطعی ارایه دهد. با این حال، گیماسپات در مصاحبهاش با این استودیو، به بیانیهی منتشر شده از سوی آنها اشاره و سوالی دربارهی آن مطرح کرده است. در این بیانیه آمده که «در آینده، اگر افراد حاضر شوند نگاهی منطقی و عاقلانه به این بازی داشته باشند و به ما این اجازه را دهند تا دوباره به آنها اعتماد کنیم، استودیوی Red Candle عرضهی دوبارهی Devotion را بررسی خواهد کرد.» گیماسپات پرسیده است که منظور آنها از نگاه عاقلانه چیست. سازندگان Devotion هم در پاسخ گفتهاند که منظور آنها این است افراد این موضوع را درک کرده باشند که از نظر منطقی، و با نگاهی به محتوا و موضوع و پیغام بازی، به هیچ نمیتوان این نتیجهگیری را کرد که هدف بازی ایجاد درگیریهای سیاسی یا چیزی شبیه آن باشد. در این صورت عرضهی دوبارهی بازی را بررسی خواهند کرد.
واضح است که سازندگان Devotion دل خوشی از مردم خود ندارند.
چند وقت پیش یوروگیمر در مقالهای گفته بود که جواز کسب و تجارت استودیوی Red Candle Games توسط دولت چین از آنها گرفته شده است.
منبع: GameSpot