بهترین خودرو اروپا
در این جهان خودرو: معرفی بهترین ماشین سال ۲۰۱۹ اروپا، دردسر مزدا برای انتخاب نام برای مدل جدید، فنآوری انقلابی یک خودروساز تازهوارد در ساخت باتری و تصمیم تازه ولوو برای کاهش تلفات در جادهها.
بهترین خودرو اروپا
اولین مدل الکتریکی جگوار، آی-پیس (I-Pace)، به عنوان بهترین ماشین سال اروپا انتخاب شد.
شاسیبلند کوچک کارخانه انگلیسی برای کسب این عنوان با آلپین A110 رقابت بسیار نزدیکی داشت. دو ماشین در دور اول رایگیری امتیازی برابر داشتند و داوران ناگزیر شدند برای انتخاب برنده دوباره رایگیری کنند.
جایزه بهترین خودروی سال، ۵۵ سال است از سوی هفت مجله خودروی اروپایی اعطا میشود و هرسال بهترین ماشین با رای شصت روزنامهنگار خودرو از حدود بیست کشور اروپایی انتخاب میشود.
امسال هفت ماشین از جمله مرسدس بنز کلاس A، پژو ۵۰۸ و کیا سید (Ceed) به مرحله نهایی راه یافته بودند.
جگوار اولین بار است که در این رقابت برنده میشود. این افتخار با شرایط بد مالی کارخانه همزمان شده است. جگوار-لندروور سال گذشته میلادی را با ضرری هنگفت پشت سر گذاشت و ناگزیر به اخراج کارمندانش شد.
پس از جگوار آی-پیس و آلپین A110، فورد فوکوس و سیتروئن C5 ایرکراس رتبههای سوم و چهارم را کسب کردند.
راه حل صفر
مزدا برای گرفتن سهم بیشتر از بازار پرسود ماشینهای شاسیبلند یک مدل جدید به محصولات خود اضافه کرد.
شاسیبلند جدید کارخانه ژاپنی از نظر ظاهری و فنی با نسل جدید مزدا ۳ مشترک است. این ماشین فاصله بین شاسیبلند کوچک CX-3 و مدل بزرگتر CX-5 را پر میکند و به گفته مزدا ترکیبی از جمعوجور بودن مدل کوچکتر و جای بار مدل بزرگتر را به خریدار ارائه میکند.
با استقبال خوب خریداران از پژو ۳۰۰۸ و اشکودا کاروک، طبیعی بود که مزدا بخواهد ماشینی در این کلاس به بازار عرضه کند، اما نام ماشین آمدن مزدای جدید را بیشتر خبرساز کرد.
با توجه به جایگاه ماشین در خانواده مزدا، انتظار میرفت نام آن CX-4 باشد، اما مزدا یک شاسیبلند با همین نام در بازار چین میفروشد و مدیران شرکت نمیخواستند این دو مدل با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.
برای حل این مشکل مزدا با اضافه کردن یک صفر، مدل جدیدش را CX-30 نامیده است.
مدیران مزدا در توجیه این تصمیم میگویند که استفاده از اعداد دو رقمی در شرکت سابقه دارد و حتی ممکن است مدلهای دیگری نیز با این شیوه نامگذاری شود.
با این حال بسیاری معتقدند این نام موقتی است و با استفاده از نام CX-2 برای شاسیبلند کوچکتر مزدا، این صفر در آینده حذف خواهد شد.
از مجموعه جهان خودرو بخوانید:
- جهان خودرو؛ ژنو میزبان سریعترین و گرانترین ماشینهای جهان
- نسل جدید پژو ۲۰۸ الکتریکی شد
- بنز با بامو شریک شد
- معرفی باکیفیتترین خودروساز در بازار آمریکا
- بزرگترین خودروساز جهان کیست؟
آرشیو جهان خودرو؛ گزارش هفتگی از مهمترین اخبار صنعت خودرو
باتری انقلابی
نمایشگاه ژنو به طور سنتی فرصتی برای خودروسازان کوچک لوکس اروپایی فراهم میکند تا ماشینهای سفارشی گرانقیمت خود را به نمایش بگذارند.
فاصله این خودروسازان با نامهای مشهور در صنعت خودرو زیاد است. اگرچه استفاده از قوای محرکه الکتریکی مسیر رقابت را برای این کارخانهها هموارتر کرده و باعث شده شتاب و قدرت محصولاتشان به رقبای نامآور نزدیکتر شود.
اما یک شرکت کوچک سویسی-آلمانی فنآوری تازهای معرفی کرده که ممکن است باعث شود این خودروساز تازهوارد ره صد ساله را یک شبه طی کرده و در تولید خودروهای الکتریکی تحولی بزرگ ایجاد کند.
پییِش (Piech) که اولین محصول خود را در ژنو نمایش میداد، میگوید ماشینش باتریهایی دارد که در کمتر از پنج دقیقه شارژ میشود و با هر بار شارژ ماشین میتواند تا ۵۰۰ کیلومتر حرکت کند.
https://www.bbc.com/persian/magazine-47554007
این کارخانه را آنتون پییِش، پسر مدیر سابق گروه فولکسواگن تاسیس کرده است.
مارک زیرو یک کوپه اسپرت دو نفره است که به یکی از مدلهای پیشین آستون مارتین بسیار شبیه است.
آستون مارتین پارسال حقوق معنوی مدل ونکوییش خود را به یک خریدار ناشناس فروخت و شباهت دو خودرو به این شایعه دامن زده که این خریدار ناشناس پییِش بوده است.
باتریهای ماشین در هنگکنگ ساخته شده است. پییِش میگوید این باتریها هنگام شارژ گرمای کمتری تولید میکند و برخلاف باتریهای موجود در بازار، تنها با هوا خنک میشود. در نتیجه وزن ماشین کمتر از دیگر خودروهای الکتریکی خواهد بود و عملکرد فنی ماشین بهتر است.
پییِش ۴۰ ساله کارخانهاش را سه سال پیش با همکاری رئا راجچیچ، طراح خودروی سویسی تاسیس کرده است. پییِش میگوید علاوه بر این خودروی اسپرت، یک ماشین چهار نفره و یک شاسیبلند را هم در برنامه تولید دارد و اولین محصولش را تا سه سال دیگر به بازار عرضه خواهد کرد.
در واکنش به رونمایی این ماشین، وولفگانگ پورشه، بزرگترین عضو خانواده پورشه اعلام کرد خانوادههای پورشه و پییِش هیچ دخالتی در این شرکت ندارند. این دو خانواده بزرگترین سهامدار گروه خودروسازی فولکسواگن هستند.
حداکثر سرعت ۱۸۰
ولوو اعلام کرده است برای کاهش تلفات ناشی از تصادف، حداکثر سرعت محصولاتش را به ۱۸۰ کیلومتر در ساعت محدود خواهد کرد.
این تصمیم بخشی از برنامه گسترده کارخانه سوئدی به نام چشمانداز ۲۰۲۰ است که دوازده سال پیش آغاز شد و هدفش به صفر رساندن تلفات سرنشینان ولوو تا سال ۲۰۲۰ است.
هاکان ساموئلسون، مدیر ولوو، بدون ارائه آمار اعلام کرده که تلفات سرنشینان ماشینهای ولوو از آغاز این برنامه کاهش یافته اما برای رسیدن به هدف باید بر رفتار راننده و خطاهای انسانی بیشتر تمرکز کرد.
ولوو علاوه بر محدود کردن سرعت، سیستمی طراحی کرده که با دوربین میزان هشیاری راننده را ارزیابی میکند و در صورت مست بودن یا هشیار نبودن راننده، از حرکت ماشین جلوگیری میکند.
ولوو همچنین در حال کار بر روی سیستمی است که سرعت ماشین را در مناطقی خاص مثل اطراف مدارس محدود کند.